Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdynia kupiła nowe trolejbusy i autobusy elektryczne

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

UM Gdynia

Data publikacji:
22-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

Siedemnaście nowych pojazdów komunikacji miejskiej otrzymają do dyspozycji mieszkańcy Gdyni. Umowy na ich zakup podpisano 21 maja w siedzibie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Pojazdy dostarczy zwycięzca przetargu firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Ich łączny koszt to niemal 70 mln zł brutto, ale Gdynia z budżetu miasta nie zapłaci za nie ani złotówki. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (KPO) wynosi bowiem 100% wartości zakupu trolejbusów i autobusów. Gdynia otrzyma również 50-procentowe dofinansowanie na infrastrukturę do ładowania autobusów, na którą przetarg zostanie dopiero rozpisany.

– To ogromny i ważny dzień dla komunikacji miejskiej w Gdyni. Podpisaliśmy dzisiaj umowę na 9 nowych trolejbusów i 8 przegubowych elektrycznych autobusów. Ta nowa flota pozwoli m.in. na rozszerzenie, skorygowanie siatki komunikacyjnej. Poza tym są to autobusy wygodne, nowoczesne, niskoemisyjne. To ogromna wartość dla naszego miasta – podkreślała Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

9 trolejbusów dla PKT

Wartość zakupu trolejbusów marki Solaris Trollino 12 to 35 189 316 zł brutto. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej przeznaczy je do obsługi linii 28 na wydłużonej z Pustek Cisowskich przez centrum do szpitala w Redłowie (obecnie trolejbusy tej linii kursują z Pustek Cisowskich do Śródmieścia (3 Maja – Hala).

– Jak tylko przyjadą nowe trolejbusy, oznacza to istotną zmianę dla mieszkańców Gdyni. Z Pustek Cisowskich będzie można pojechać nie tylko do placu Kaszubskiego, ale trasa tej linii zostanie wydłużona do pętli przy szpitalu w Redłowie. A chcemy zachować dotychczasowe parametry obsługi komunikacyjnej tej linii – wyjaśniał Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

Dzięki tej zmianie zapewniona zostanie obsługa szpitala w Redłowie linią zwykłą o podstawowym standardzie częstotliwości (15 min w szczytach przewozowych, 20 minut poza szczytami i w soboty oraz 30 minut w niedziele i w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia). Wydłużony odcinek trasy obsługiwany będzie z wykorzystaniem baterii, bez konieczności budowy sieci trakcyjnej.

– Będą to trolejbusy z napędem bateryjnym, który będzie miał około 91 kWh, a więc z największymi bateriami, jakie posiadamy tutaj na zajezdni. Dzięki temu będą one mogły pokonać ok. 50 km bez sieci trakcyjnej – wyjaśniał Piotr Małolepszy, prezes zarządu PKT w Gdyni.

Zmiana trasy linii 28 zwiększy o 23% liczbę wykonywanych na niej wozokilometrów. Wzrośnie także łączna liczba kursów obsługujących rejon szpitala i nowych wieżowców przy ul. Legionów.

– Pierwsze trolejbusy, które wyprodukowała nasza spółka, to był początek lat 2000. Pierwszy trolejbus trafił do Gdyni, tak więc motorem, inicjatorem wejścia w obszar pojazdów trolejbusowych była właśnie Gdynia – wspominał Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.

8 przegubowych autobusów elektrycznych dla PKA

Nowe pojazdy Solaris Urbino 18 electric zakupione za 33 946 032 zł brutto zastąpią autobusy z lat 2006-2013, czyli najstarsze w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, i zostaną przeznaczone do obsługi linii 194 na trasie Plac Kaszubski – Pogórze Górne (wybrane kursy do Suchego Dworu) oraz dodatkowo w sezonie letnim do obsługi linii G na trasie Pogórze Górne – Gdańsk Oliwa ZOO.

– Są to autobusy w pełni elektryczne, w pełni zeroemisyjne, ponieważ ogrzewanie w nich również jest zasilane energią elektryczną gromadzoną w magazynach energii. Ich zasięg to ok. 200 km na jednym ładowaniu. Mają magazyny energii o pojemności 400 kWh. Będą miały możliwość ładowania na przystankach końcowych z ładowarki pantografowej, ponieważ będą wyposażone w pantograf oraz ładowania plug-in na zajezdni autobusowej z ładowarek wolnych – tłumaczył Jacek Szemraj, członek zarządu PKA w Gdyni.

Poza ładowaniem nocnym elektrobusy będą doładowywane także na trasach: na linii 194 na pl. Kaszubskim, a na linii G w bazie PKA. Elektrobusy obsłużą wszystkie kursy na linach 194 i G.

Trzy przegubowe autobusy elektryczne dla PKM

Oprócz siedemnastu pojazdów, na które umowy podpisano 21 maja, gdynianie będą mogli podróżować po mieście trzema nowymi autobusami Solaris Urbino 18 electric, na których zakup umowę 9 maja zawarło Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Nowe pojazdy zastąpią najstarsze autobusy we flocie PKM i zostaną przeznaczone do obsługi linii 147 na trasie: Gdynia Dworzec Główny PKP – Karwiny Nowowiczlińska. Obsłużą jednak tylko wybrane kursy tej linii, ponieważ do tego zadania potrzeba łącznie aż 11 autobusów. Poza ładowaniem nocnym elektrobusy będą doładowywane na pętli Karwiny Nowowiczlińska.

Dwadzieścia nowych pojazdów trafi do Gdyni w 2026 r. Wtedy też w życie wejdą wymienione wyżej zmiany rozkładów i przebiegu tras poszczególnych linii.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Otwarcie ofert: Białegostoku nie stać na diesle?

Komunikacja

Otwarcie ofert: Białegostoku nie stać na diesle?

Paulina Piziorska 21 maja 2025

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Komunikacja

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Damian Kelman 19 maja 2025

Gdynia szuka wykonawcy ładowarek do elektrobusów

Komunikacja

Gdynia szuka wykonawcy ładowarek do elektrobusów

Paulina Piziorska 31 stycznia 2025

Gdynia. MAN i Solaris w starciu o dostawę 55 autobusów

Komunikacja

Duży przetarg na autobusy PKM Gdynia od nowa

Komunikacja

Duży przetarg na autobusy PKM Gdynia od nowa

Jakub Madrjas 28 lutego 2018

Gdynia kupuje 55 nowych autobusów

Komunikacja

Gdynia kupuje 55 nowych autobusów

Jakub Dybalski 15 września 2017

Zobacz również:

Otwarcie ofert: Białegostoku nie stać na diesle?

Komunikacja

Otwarcie ofert: Białegostoku nie stać na diesle?

Paulina Piziorska 21 maja 2025

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Komunikacja

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Damian Kelman 19 maja 2025

Gdynia szuka wykonawcy ładowarek do elektrobusów

Komunikacja

Gdynia szuka wykonawcy ładowarek do elektrobusów

Paulina Piziorska 31 stycznia 2025

Gdynia. MAN i Solaris w starciu o dostawę 55 autobusów

Komunikacja

Duży przetarg na autobusy PKM Gdynia od nowa

Komunikacja

Duży przetarg na autobusy PKM Gdynia od nowa

Jakub Madrjas 28 lutego 2018

Gdynia kupuje 55 nowych autobusów

Komunikacja

Gdynia kupuje 55 nowych autobusów

Jakub Dybalski 15 września 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij